Bénir sa famille lors de la Havdala

Rédigé le Dimanche 22 Janvier 2017
La question de Dyane G.

Bonsoir,

J'ai vu que, lors de la Havdala, c'est un moment propice pour bénir sa femme et ses enfants.

Est-ce vrai ? Pouvez-vous me communiquer le texte à réciter ?

Toda Rabba.

Rav Gabriel DAYAN
38503 réponses

Bonjour,

Oui, cela est absolument vrai et vivement conseillé.

Ci-dessous, quelques-unes des prières figurant dans certains Siddourim.

Première prière :

רִבּוֹן הָעוֹלָמִים אָב הָרַחֲמִים וְהַסְּלִיחוֹת. בְּסִימָן טוֹב וּבְמַזָּל טוֹב הָחֵל עָלֵינוּ אֶת שֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה הַבָּאִים לִקְרָאתֵנוּ לְשָׁלוֹם. חֲשׁוּכִים מִכָּל חֵטְא וָפֶשַׁע וּמְנֻקִּים מִכָּל עָוֹן וְאַשְׁמָה וָרֶשַׁע. וּמְדֻבָּקִים בְּתַלְמוּד תּוֹרָה וּבְמַעֲשִׂים טוֹבִים. וְחָנֵּנוּ דֵעָה בִּינָה וְהַשְׂכֵּל מֵאִתְּךָ. וְתַשְׁמִיעֵנוּ בָהֶם שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה. וְלֹא תַעֲלֶה קִנְאָתֵנוּ עַל לֵב אָדָם. וְלֹא קִנְאַת אָדָם תַּעֲלֶה עַל לִבֵּנוּ: מַלְכֵּנוּ אֱלֹהֵינוּ. הָאָב הָרַחֲמָן. שִׂים בְּרָכָה וּרְוָחָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יָדֵינוּ. וְכָל הַיּוֹעֵץ עָלֵינוּ וְעַל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל עֵצָה טוֹבָה וּמַחֲשָׁבָה טוֹבָה. אַמְּצוֹ וּבָרְכוֹ גַּדְּלוֹ וְקַיְּמוֹ. קַיֵּם עֲצָתוֹ. כַּדָּבָר שֶׁנֶּאֱמַר, יִתֶּן לְךָ כִלְבָבֶךָ וְכָל עֲצָתְךָ יְמַלֵּא. וְנֶאֱמַר, וְתִגְזַר אוֹמֶר וְיָקָם לָךְ. וְעַל דְּרָכֶיךָ נָגַהּ אוֹר: וְכָל הַיּוֹעֵץ עָלֵינוּ וְעַל כָּל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל עֵצָה שֶׁאֵינָהּ טוֹבָה וּמַחֲשָׁבָה שֶׁאֵינָהּ טוֹבָה. תּוּפַר עֲצָתוֹ. כַּדָּבָר שֶׁנֶּאֱמַר, יי הֵפִיר עֲצַת גּוֹיִם הֵנִיא מַחְשְׁבוֹת עַמִּים. וְנֶאֱמַר, עֻצוּ עֵצָה וְתֻפָר דַּבְּרוּ דָּבָר וְלֹא יָקוּם כִּי עִמָּנוּ אֵל: וּפְתַח לָנוּ יי אֱלֹהֵינוּ אַב הָרַחֲמִים אֲדוֹן הַסְּלִיחוֹת בָּזֶה הַשָּׁבוּעַ וּבְכָל שָׁבוּעַ. שַׁעֲרֵי אוֹרָה. שַׁעֲרֵי אֹרֶךְ יָמִים וְשָׁנִים. שַׁעֲרֵי אֲרִיכַת אַפַּיִם. שַׁעֲרֵי בְרָכָה. שַׁעֲרֵי בִינָה. שַׁעֲרֵי גִילָה. שַׁעֲרֵי גְדוּלָה. שַׁעֲרֵי גְאוּלָה. שַׁעֲרֵי גְבוּרָה. שַׁעֲרֵי דִיצָה. שַׁעֲרֵי דֵעָה. שַׁעֲרֵי הוֹד. שַׁעֲרֵי הָדָר. שַׁעֲרֵי הַצְלָחָה. שַׁעֲרֵי הַרְוָחָה. שַׁעֲרֵי וַעַד טוֹב. שַׁעֲרֵי זְרִיזוּת. שַׁעֲרֵי זִמְרָה. שַׁעֲרֵי זְכֻיּוֹת. שַׁעֲרֵי זִיו. שַׁעֲרֵי זוֹהַר תּוֹרָה. שַׁעֲרֵי זוֹהַר חָכְמָה. שַׁעֲרֵי זוֹהַר בִּינָה. שַׁעֲרֵי זוֹהַר דַּעַת. שַׁעֲרֵי חֶדְוָה. שַׁעֲרֵי חֶמְלָה. שַׁעֲרֵי חֵן וָחֶסֶד. שַׁעֲרֵי חַיִּים טוֹבִים. שַׁעֲרֵי חָכְמָה. שַׁעֲרֵי טוֹבָה. שַׁעֲרֵי טוֹהַר. שַׁעֲרֵי יְשׁוּעָה. שַׁעֲרֵי ישֶׁר. שַׁעֲרֵי כַפָּרָה. שַׁעֲרֵי כַלְכָּלָה. שַׁעֲרֵי כָבוֹד. שַׁעֲרֵי לִמּוּד. שַׁעֲרֵי מָזוֹן. שַׁעֲרֵי מְנוּחוֹת. שַׁעֲרֵי מְחִילוֹת. שַׁעֲרֵי מַדָּע. שַׁעֲרֵי נֶחָמָה. שַׁעֲרֵי נְקִיּוּת. שַׁעֲרֵי סְלִיחָה. שַׁעֲרֵי סִיַּעְתָּא דִשְׁמַיָּא. שַׁעֲרֵי עֶזְרָה. שַׁעֲרֵי פְדוּת. שַׁעֲרֵי פַרְנָסָה טוֹבָה. שַׁעֲרֵי צְדָקָה. שַׁעֲרֵי צָהֳלָה. שַׁעֲרֵי קְדוּשָׁה. שַׁעֲרֵי קוֹמְמִיוּת. שַׁעֲרֵי רַחֲמִים. שַׁעֲרֵי רָצוֹן. שַׁעֲרֵי רְפוּאָה שְׁלֵמָה. שַׁעֲרֵי שָׁלוֹם. שַׁעֲרֵי שִׂמְחָה. שַׁעֲרֵי שְׁמוּעוֹת טוֹבוֹת. שַׁעֲרֵי שַׁלְוָה. שַׁעֲרֵי תוֹרָה. שַׁעֲרֵי תְפִלָּה. שַׁעֲרֵי תְשׁוּבָה. שַׁעֲרֵי תְשׁוּעָה. כְּדִכְתִיב, וּתְשׁוּעַת צַדִּיקִים מֵיי מָעוּזָם בְּעֵת צָרָה. וַיַּעַזְרֵם יי וַיְפַלְּטֵם יְפַלְּטֵם מֵרְשָׁעִים וְיוֹשִׁיעֵם כִּי חָסוּ בוֹ: וְנֶאֱמַר. חָשַׂף יי אֶת זְרוֹעַ קָדְשׁוֹ לְעֵינֵי כָּל הַגּוֹיִם וְרָאוּ כָּל אַפְסֵי אָרֶץ אֵת יְשׁוּעַת אֱלֹהֵינוּ: וְנֶאֱמַר. קוֹל צוֹפַיִךְ נָשְׂאוּ קוֹל יַחְדָּו יְרַנֵּנוּ. כִּי עַיִן בְּעַיִן יִרְאוּ בְּשׁוּב יי צִיּוֹן: וְקַיֶּם לָנוּ יי אֱלֹהֵינוּ מִקְרָא שֶׁכָּתוּב. מַה נָּאווּ עַל הֶהָרִים רַגְלֵי מְבַשֵּׂר מַשְׁמִיעַ שָׁלוֹם מְבַשֵּׂר טוֹב מַשְׁמִיעַ יְשׁוּעָה אוֹמֵר לְצִיּוֹן מָלַךְ אֱלהָיִךְ. רִאשׁוֹן לְצִיּוֹן הִנֵּה הִנָּם וְלִירוּשָׁלַיִם מְבַשֵּׂר אֶתֵּן. אָמֵן סֶלָּה:

Seconde prière :

אֱלֹהִים יִסְעָדֵנוּ. בְּרָכָה בִּמְאוֹדֵנוּ. וְזֶבֶד טוֹב יִזְבְּדֵנוּ. בְּכָל מִשְׁלַח יָדֵינוּ. אֱלֹהִים יִסְעָדֵנוּ בְּרָכָה בִּמְאוֹדֵנוּ. וְזֶבֶד טוֹב יִזְבְּדֵנוּ .בְּיוֹם רִאשׁוֹן לִמְלָאכָה. יְצַו אִתָּנוּ בְּרָכָה. וְיוֹם הַשֵּׁנִי כָּכָה. יַמְתִּיק אֶת סוֹדֵנוּ. אֱלֹהִים יִסְעָדֵנוּ בְּרָכָה בִּמְאוֹדֵנוּ. וְזֶבֶד טוֹב יִזְבְּדֵנוּ. רַבֵּה צְבָאֵי יִשְׁעִי. בַּשְּׁלִישִׁי וּבָרְבִיעִי. בַּחֲמִישִׁי אַךְ לֹא בְעִי. יִשְׁלַח אֶת פּוֹדֵנוּ. אֱלֹהִים יִסְעָדֵנוּ בְּרָכָה בִּמְאוֹדֵנוּ. וְזֶבֶד טוֹב יִזְבְּדֵנוּ .הָכֵן טְבוֹחַ טֶבַח. בְּיוֹם הַשִּׁשִּׁי זֶבַח. קוֹדֶשׁ הִלּוּל וָשֶׁבַח עַל כָּל מַחֲמַדֵּינוּ. אֱלֹהִים יִסְעָדֵנוּ בְּרָכָה בִּמְאוֹדֵנוּ. וְזֶבֶד טוֹב יִזְבְּדֵנוּ. מַעֲדַנִּים לְנַפְשֵׁנוּ. נִתַּן בְּיוֹם קָדְשֵׁנוּ. וְרַעֲנָנָה עַרְשֵׂנוּ. וְלַיְלָה אוֹר בַּעֲדֵנוּ. אֱלֹהִים יִסְעָדֵנוּ בְּרָכָה בִּמְאוֹדֵנוּ. וְזֶבֶד טוֹב יִזְבְּדֵנוּ. בְּרָכָה בִּמְאוֹדֵנוּ. וְזֶבֶד טוֹב יִזְבְּדֵנוּ. בְּכָל מִשְׁלַח יָדֵינוּ:

אַתָּה סֵתֶר לִי מִצַּר תִּצְּרֵנִי. רְנֵּי פַלֵּט תְּסוֹבְבֵנִי סֶלָה: בִּטְחוּ בַיי עֲדֵי עַד. כִּי בְּיָהּ יי צוּר עוֹלָמִים: יי עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן. יי יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם:

יְבָרֶכְךָ יי ויִשְׁמְרֶךָ: יָאֵר יי | פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ: יִשָּׂא יי | פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם: וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרֲכֵם:

שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי: עֶזְרִי מֵעִם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ: אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ: הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל: יי שֹׁמְרֶךָ יי צִלְּךָ עַל יַד ימִינֶךָ: יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה: יי יִשְׁמְרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ: יי יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:

Troisième prière :

אֱלֹהֵי אַבְרָהָם. אֱלֹהֵי יִצְחָק. וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב. שְׁמוֹר וְהַצֵּל אֶת עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל אֲהוּבֶיךָ מִכָּל רָע, בִתְהִלָּתְךָ כַּאֲשֶׁר שַׁבָּת קֹדֶשׁ הָאָהוּב עוֹבֵר, הַשָּׁבוּעַ, הַחוֹדֶשׁ וְהַשָּׁנָה, יָבוֹא לָנוּ לֶאֱמוּנָה שְׁלֵימָה, לֶאֱמוּנַת חֲכָמִים, לְאַהֲבַת חֲבֵרִים, לִדְבֵיקַת הַבּוֹרֵא בָּרוּךְ הוּא לְהַאֲמִין בִּשְׁלוֹשׁ עֶשְׂרֵה עִקְרִים שֶׁלָּךְ. וּבִגְאוּלָה קְרוֹבָה בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ, וּבִתְחִיַּת הַמֵּתִים, וּבִנְבוּאַת משֶׁה רַבֵּינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם:

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אַתָּה הִנְּךָ הַנּוֹתֵן לַיָּעֵף כּחַ, תֵּן גַּם לִבְנֵי הַיְּהוּדִים אֲהוּבֶיךָ כֹּחַ לְהוֹדוֹת לְךָ וְרַק לְךָ לַעֲבוֹד, וְלֹא לְאַחֵר חָלִילָה, אֲשֶׁר הַשָּׁבוּעַ הַחֹדֶשׁ וְהַשָּׁנָה, יָבוֹא לָנוּ לִבְּרִיאוּת וּלְמַזָּל טוֹב וְלִבְרָכָה וּלְהַצְלָחָה, וּלְחֶסֶד וּלְבָנֵי חַיֵּי אֲרִיכֵי וּמְזוֹנֵי רְוִיחֵי וְסִיַּעְתָּא דִשְׁמַיָּא לָנוּ וּלְכָל יִשְׂרָאֵל, וְנאמַר אָמֵן:

Je suis à votre disposition, Bé’ézrat Hachem, pour toute question supplémentaire.

Comment maîtriser la colère ?

Comment contrôler ses émotions et mener une vie profitable dans son couple, avec ses enfants, son entourage... Histoires vécues, lois, exégèses et conseils pratiques à appliquer au quotidien pour maîtriser cette colère.