Quoi lire lors de la Hiloula de Rabbi Méir ?

Rédigé le Mardi 20 Avril 2021
La question de Albert O.

Bonjour,

Y a-t-il des textes spécifiques qu’on lit lors de la grande Sé'ouda pour la Hiloula de Rabbi Méir ? Si oui, lesquels ?

Merci de votre retour.

Rav Gabriel DAYAN
38183 réponses

Bonjour,

Ci-dessous le texte à lire :

וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי טוֹב הוּא תָּנִיא רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר טוֹב שְׁמוֹ ר' יְהוּדָה אוֹמֵר טוּבְיָה שְׁמוֹ רַבִּי נְחֶמְיָה אוֹמֵר הָגוּן לִנְבִיאוּת אֲחֵרִים אוֹמְרִים נוֹלַד כְּשֶׁהוּא מָהוּל וַחֲכָמִים אוֹמְרִים בְּשָׁעָה שֶׁנּוֹלַד מֹשֶׁה נִתְמַלֵּא הַבַּיִת כֻּלּוֹ אוֹר כְּתִיב הָכָא וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי טוֹב הוּא וּכְתִיב הַתָּם וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב

שָׁלוֹם עָלֶיךָ מָרַנָא וְרַבָּנָא שָׁלוֹם לְךָ וְשָׁלוֹם לִכְבוֹד גּוּפְךָ הַטָּהוֹר וְהַקָּדוֹשׁ שָׁלוֹם לְךָ וְשָׁלוֹם עַל מִשְׁכָּבְךָ אַשְׁרֶיךָ בָּעוֹלָם הַזֶּה וּבָעוֹלָם הַבָּא שֶׁזָּכִיתָ לֵילֵךְ אַחֵר יָצְרְךָ וּלְעָבְדוֹ בְּלֵב שָׁלֵם וּבְנֶפֶשׁ חָפֵצָה וְזָכִיתָ וְהִצְדַּקְתָּ אֶת הָרַבִּים הוֹרֵיתָ אֶת יִשְׂרָאֵל חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים עַל כֵּן גָּדוֹל שְׁכָרְךָ וְהוּא יָחִישׁ תְּחִיָּתְךָ וְיִמְהַר עֲמִידָתְךָ וְנִזְכֶּה וְנִחְיֶה לִרְאוֹת פָּנֶיךָ הַמְּאִירִים וְהַמַּזְהִירִים כַּזֹּהַר הָרָקִיעַ וּזְכוּתְךָ וּתְמִימוּתְךָ יַעֲמֹד לָנוּ וְתוֹרָתְךָ מָגֵן בַּעֲדֵנוּ

אָנָּא יְיָ אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל מֶלֶךְ חָנוּן וְרַחוּם לְמַעַן זְכוּת הַצַּדִּיק הַתַּנָּא רַבִּי מֵאִיר בַּעַל הַנֵּס עָלָיו הַשָּׁלוֹם אַל יִחַר אַפְּךָ בָּנוּ וְאַל תַּשְׁחִיתֶנּוּ ויגולו רַחֲמֶיךָ עַל מִדּוֹתֶיךָ וְהוֹשִׁיעֵנוּ לְמַעַן שִׁמְךָ הַגָּדוֹל וּלְמַעַן זְכוּת הַצַּדִּיק הַזֶּה הַתַּנָּא רַבִּי מֵאִיר בַּעַל הַנֵּס עָלָיו הַשָּׁלוֹם וּלְמַעַן זְכוּת הַצַּדִּיקִים וְהַחֲסִידִים אֲשֶׁר בָּאָרֶץ הֵמָּה אֲבוֹתֵינוּ וַעֲבָדֶיךָ הַנְּבִיאִים וּלְמַעַן כָּל הַצַּדִּיקִים וְהַיְּשָׁרִים בְּלִבּוֹתָם אֲשֶׁר נִפְרְדוּ מֵחַיֵּי הַהֶבֶל וְהָלְכוּ לְעוֹלָם שֶׁכֻּלּוֹ אָרֹךְ אֲשֶׁר הֶעֱרוּ לַמָּוֶת נַפְשָׁם עַל יִחוּד קְדֻשַּׁת שִׁמְךָ זִכְרוֹנָם וּתְמִימוּתָם יַעֲלֶה לְפָנֶיךָ

 וּרְאֵה בְּעָנְיֵנוּ וֶאֱמֹר דַּי לְצָרוֹתֵינוּ וְיִהְיֶה הַמַּחֲנֶה הַנִּשְׁאָר לִפְלֵטָה וְתִכְלֶה כָּל זַעַם וְעֶבְרָה מִמֶּנּוּ וּמִכָּל גְּזֵרוֹת קָשׁוֹת וְרָעוֹת תַּצִּילֶנּוּ וְלַמֵּתִים תַּעֲשֶׂה פֶּלֶא עַד אֲשֶׁר בִּדְבָרְךָ יִחְיוּ מֵתֵינוּ יָקִיצוּ וִירַנְּנוּ שׁוֹכְנֵי עָפְרוֹתֵינוּ וְתִשְׁמַע קוֹלֵנוּ בִּזְכוּת הַצַּדִּיק הַתַּנָּא רַבִּי מֵאִיר בַּעַל הַנֵּס עָלָיו הַשָּׁלוֹם וְתַצִּילֶנּוּ מִכָּל גְּזֵרוֹת קָשׁוֹת וְרָעוֹת הַמִּתְרַגְּשׁוֹת לְבָא בְּעוֹלָם וְתַצִּילֶנּוּ מִשָּׂטָן רַע וּמִפֶּגַע רַע וְשִׂנְאָה וְתַצִּילֶנּוּ מִכָּל צָרָה וְצוּקָה וּמִיָּגוֹן וַאֲנָחָה וּמִכָּל חֹלִי וּמַחֲלָה וְהָעַלֵּה אֲרוּכָה וּמַרְפֵּא לְכָל תַּחְלוּאֵינוּ וּלְכָל מַכְאוֹבֵינוּ וּלְכָל מַכּוֹתֵינוּ וּבָרֵךְ לָחַמְנוּ וּמֵימֵינוּ וְתָסִיר מַחֲלָה מִקִּרְבֵּנוּ וְתִתֵּן בָּנוּ כֹּחַ וּבְרִיאוּת וְחֹזֶק וְאֹמֶץ בְּאֶבָרֵנוּ וְגִידֵנוּ וְגוּפֵינוּ לַעֲבוֹדָתְךָ וְלֹא יֶאֱרַע לָנוּ שׁוּם מֵחוֹשׁ וְשׁוּם כְּאֵב וְנִהְיֶה שְׂמֵחִים וְטוֹבִים וּבְרִיאִים לַעֲבוֹדָתְךָ וְתִפְתַּח לִבֵּנוּ בְּתוֹרָתְךָ וְנִהְיֶה עוֹשִׂים רְצוֹנְךָ וְשִׂים בְּלִבֵּנוּ אַהֲבָתְךָ וְיִרְאָתְךָ לְעָבְדֶךָ בְּלֵב שָׁלֵם וּבְנֶפֶשׁ חֲפֵצָה וְאֶל יִשְׁלֹט עַיִן הָרַע וְיֵצֶר הָרַע בָּנוּ וּבְזַרְעֵנוּ וּבְרֹב רַחֲמֶיךָ תְּזַכֵּנוּ לְזֶרַע קֹדֶשׁ בָּנִים חֲכָמִים וַחֲסִידִים עוֹסְקִים בַּתּוֹרָה וּבְמִצְווֹת וְיַאֲרִיכוּ יְמֵיהֶם בְּטוֹב וּשְׁנוֹתֵיהֶם בַּנְּעִימִים אֹרֶךְ יָמִים וּשְׁנוֹת חַיִּים

וּתְרַחֲמֶנּוּ וּתְחַיֵּנוּ חַיִּים אֲרֻכִּים חַיִּים שֶׁל שָׁלוֹם חַיִּים שֶׁל טוֹבָה חַיִּים שֶׁל בְּרָכָה חַיִּים שֶׁל פַּרְנָסָה טוֹבָה חַיִּים שֶׁל חִלּוּץ עֲצָמוֹת חַיִּים שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם יִרְאַת חֵטְא חַיִּים שֶׁאֵין בָּהֶם בּוּשָׁה וּכְלִמָּה חַיִּים שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם עֹשֶׁר וְכָבוֹד, חַיִּים שֶׁתְּהֵא בָּנוּ אַהֲבַת הַתּוֹרָה וְיִרְאַת שָׁמַיִם, חַיִּים שֶׁתְּמַלֵּא כָּל מִשְׁאָלוֹת לִבֵּנוּ לְטוֹבָה לַעֲבוֹדָתְךָ, וּבְרֹב רַחֲמֶיךָ תָּחוּס וּתְרַחֵם עַל כָּל אִישׁ וְאִשָּׁה קָטֹן אוֹ גָּדוֹל יָחִיד וְרַבִּים מֵעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֵם שְׁרוּיִים בְּצַעַר. אָנָּא יְיָ הַצִּילֵם מִצָּרָתָם וּתְבָרְכֵם מִבִּרְכוֹתֶיךָ וְתִגְאָלֶנּוּ גְּאֻלָּה שְׁלֵמָה לְמַעַן שִׁמְךָ וְקַבֵּל בְּרַחֲמִים וּבְרָצוֹן אֶת תִּפְלָתֵנוּ כִּי אַתָּה שׁוֹמֵעַ תְּפִלַּת כָּל פֹּה וְאַל יְעַכֵּב שׁוּם חֵטְא וְעָוֹן וְהִרְהוּר רַע אֶת תְּפִלָּתֵנוּ וְתִשְׁלַח לָנוּ מְשִׁיחַ צִדְקֵנוּ וְתִבְנֶה בֵּית קָדְשֵׁנוּ וְתִפְאַרְתֵּנוּ בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ אָמֵן. וּפְדוּיֵי יְיָ יְשֻׁבוּן וּבָאוּ צִיּוֹן בְּרִנָּה וְשִׂמְחַת עוֹלָם עַל רֹאשָׁם שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּׂיגוּ וְנָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה

מָה אָהַבְתִּי תוֹרָתֶךָ כָּל הַיּוֹם הִיא שִׂיחָתִי. מֵאוֹיְבַי תְּחַכְּמֵנִי מִצְוֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם הִיא לִי. מִכָּל מְלַמְּדַי הִשְׂכַּלְתִּי כִּי עֵדְוֹתֶיךָ שִׂיחָה לִֿי. מִזְּקֵנִים אֶתְבּוֹנָן כִּי פִקּוּדֶיךָ נָצָרְתִּי. מִכָּל אֹרַח רָע כָּלִאתִי רַגְלָי לְמַעַן אֶשְׁמֹר דְּבָרֶךָ. מִמִּשְׁפָּטֶיךָ לֹא סָרְתִּי כִּי אַתָּה הוֹרֵתָנִי. מַה נִּמְלְצוּ לְחִכִּי אִמְרָתֶךָ מִדְּבַשׁ לְפִי. מִפִּקּוּדֶיךָ אֶתְבּוֹנָן עַל כֵּן שָׂנֵאתִי כָּל אֹרַח שָׁקֶר

אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְיָ. אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ. אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ. אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד. אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ. אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ. אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ. אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד

יָדֶיךָ עָשׂוּנִי וַיְכוֹנְנוּנִי הֲבִינֵנִי וַאֲלַמְּדָהּ מִצְווֹתֶיךָ. יְרֵאֶיךָ יִרְאוּנִי וְיִשְׂמָחוּ כִּי לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי. יָדַעְתִּי יְיָ כִּי צֶדֶק מִשְׁפָּטֶיךָ וֶאֱמוּנָה עִנִּיתָנִי. יְהִי נָא חַסְדְּךָ לְנַחֲמֵנִי כְּאִמְרָתְךָ לְעַבְדְּךָ. יְבֹאֻנִי רַחֲמֶיךָ וְאֶחְיֶה כִּי תוֹרָתְךָ שַׁעֲשֻׁעָי. יֵבֹשׁוּ זֵדִים כִּי שֶׁקֶר עִוְּתוּנִי אֲנִי אָשִׂיחַ בִּפְקוּדֶיךָ. יָשׁוּבוּ לִי יְרֵאֶיךָ וְיֹדְעֵי עֵדֹתֶיךָ. יְהִי לִבִּי תָמִים בְּחֻקֶּיךָ לְמַעַן לֹא אֵבוֹשׁ

רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי. רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי. רָחוֹק מֵרְשָׁעִים יְשׁוּעָה כִּי חֻקֶּיךָ לֹא דָרָשׁוּ. רַחֲמֶיךָ רַבִּים ה' כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי. רַבִּים רוֹדְפַי וְצָרַי מֵעֲדוֹתְךָ לֹא נָטִיתִי. רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ. רְאֵה כִּי פִקּוּדֶיךָ אָהָבְתִּי יְיָ כְּחַסְדְּךָ חֲיֵנִי. רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ

מִזְמוֹר לְדָוִד יְיָ מִי יָגוּר בַּאֲהָלֶיךָ מִי יִשְׁכֹּן בְּהַר קָדְשֶׁךָ הוֹלֵךְ תָּמִים וּפֹעֵל צֶדֶק וְדֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ לֹא רָגַל עַל לְשֹׁנוֹ לֹא עָשָׂה לְרֵעֵהוּ רָעָה וְחֶרְפָּה לֹא נָשָׂא עַל קְרֹבוֹ נִבְזֶה בְּעֵינָיו נִמְאָס וְאֶת יִרְאֵי ה' יְכַבֵּד נִשְׁבַּע לְהָרַע וְלֹא יָמִר כַּסְפּוֹ לֹא נָתַן בְּנֶשֶׁךְ וְשֹׁחַד עַל נָקִי לֹא לָקָח עֹשֵׂה אֵלֶּה לֹא יִמּוֹט לְעוֹלָם

שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יְיָ אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יְיָ לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה הִגְדִּיל יְיָ לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים שׁוּבָה יְיָ אֶת שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בּוֹא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו

שִׁיר הַמַּעֲלוֹת הִנֵּה בָּרְכוּ אֶת יְיָ כָּל עַבְדֵי יְיָ הָעֹמְדִים בְּבֵית יְיָ בַּלֵּילוֹת שְׂאוּ יְדֵיכֶם קֹדֶשׁ וּבָרְכוּ אֶת יְיָ יְבָרֶכְךָ יְיָ מִצִּיּוֹן עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ

אָמַר רַבָּה בַּר בַּר חָנָה אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן עֲתִידִים הַצַּדִּיקִים שֶׁיֻּקְרְאוּ עַל שְׁמוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁנֶּאֱמַר כֹּל הַנִּקְרָא בִשְׁמִי וְלִכְבוֹדִי בְּרָאתִיו יְצַרְתִּיו אַף עֲשִׂיתִיו

אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר עֲתִידִים הַצַּדִּיקִים שֶׁיֹּאמְרוּ לִפְנֵיהֶם קָדוֹשׁ כְּדֶרֶךְ שֶׁאוֹמְרִים לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁנֶּאֱמַר וְהָיָה הַנִּשְׁאָר בְּצִיּוֹן וְהַנּוֹתָר בִּירוּשָׁלִַם קָדוֹשׁ יֵאָמֶר לוֹ כָּל הַכָּתוּב לַחַיִּים בִּירוּשָׁלִָם וְנֶאֱמָר וְיִשְׂמְחוּ כָל חוֹסֵי בָךְ לְעוֹלָם יְרַנֵּנוּ וְתָסֵךְ עָלֵימוֹ וְיַעְלְצוּ בְךָ אוֹהֲבֵי שְׁמֶךָ רַבִּי חֲנַנְיָא בֶּן עַקַשִׁיָא אוֹמֵר רָצָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְזַכּוֹת אֶת יִשְׂרָאֵל לְפִיכָךְ הִרְבָּה לָהֶם תּוֹרָה וּמִצְווֹת שֶׁנֶּאֱמַר יְיָ חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

Vous pouvez également consulter cet ouvrage à la page de Rabbi Meïr :

https://www.torah-box.com/editions/peleriner-nos-tsadikim_261.html

Questions au Rav Dayan (tome 6)

Ces questions, vous vous les êtes posées un jour, ou vous vous les poserez dans l’avenir…