Quel Birkat faire en s'associant à des endeuillés ?

Rédigé le Mardi 15 Juin 2021
La question de Rahamim M.

Bonjour Rav,

Quel Birkat Hamazone doivent faire ceux qui s'associent au repas des endeuillés ?

Rav Gabriel DAYAN
38378 réponses

Bonjour,

1. En semaine, il faut ajouter le passage Na’hème. Choul'han ‘Aroukh - Yoré Déa, chapitre 379, Halakha 2 :

נַחֵם ה' אֱלֹהֵינוּ אֶת אֲבֵלֵי צִיּוֹן, וְאֶת אֲבֵלֵי יְרוּשָׁלַיִם, וְאֶת אֲבֵלֵי עַמְּךָ, וְאֶת הָאֲבֵלִים הַמִּתְאַבְּלִים בְּאֵבֶל הַזֶּה, נָחְמֵּם מֵאֶבְלָם, וְשַׂמְּחֵם מִיְּגוֹנָם, כָּאָמוּר כְּאִישׁ אֲשֶׁר אִמּוֹ תְּנַחֲמֶנּוּ כֵּן אָנֹכִי אֲנַחֶמְכֶם, וּבִירוּשָׁלַיִם תְּנֻחֲמוּ, וְנֶאֶמַר בּוֹנֶה יְרוּשָׁלַיִם ה', נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵס, בָּרוּךְ אַתָּה ה' מְנַחֵם אֲבֵלֵי צִיּוֹן וּבוֹנֶה יְרוּשָׁלַיִם

2. Dans les communautés Séfarades, la quatrième bénédiction du Birkat Hamazone est abrégée de cette manière :

בָּרוּךְ אַתָּה ה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם הָאֵל אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ בּוֹרְאֵנוּ גּוֹאֲלֵנוּ קְדוֹשֵׁנוּ קְדוֹשׁ יַעֲקֹב הַמֶּלֶךְ הַחַי הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב אֵל אֱמֶת דַּיַּן אֱמֶת שׁוֹפֵט בְּצֶדֶק לוֹקֵחַ נְפָשׁוֹת בְּמִשְׁפַּט שַׁלִּיט בְּעוֹלָמוֹ לַעֲשׂוֹת בּוֹ כִּרְצוֹנוֹ כִּי כָל דְּרָכָיו בְּמִּשְׁפָּט וַאֲנַחְנוּ עַמּוֹ וַעֲבָדָיו וּבַכֹּל אֲנַחְנוּ חַיָּבִים לְהוֹדוֹת לוֹ וּלְבָרְכוֹ גּוֹדֵר פְּרָצוֹת יִשְׂרָאֵל הוּא יִגְדֹּר הַפִּרְצָה הַזֹּאת מֵעָלֵינוּ וּמֵעַל אָבֵל זֶה לְחַיִּים וּלְשָׁלוֹם

Choul'han ‘Aroukh - Yoré Déa, chapitre 379, Halakha 1.

3. Dans les communautés Ashkénazes, la quatrième bénédiction du Birkat Hamazone est abrégée de cette manière :

בָּרוּךְ אַתָּה ה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם הָאֵל אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ אַדִּירֶנּוּ בּוֹרְאֵנוּ גֹּאַלְנוּ יוֹצְרֵנוּ קְדוֹשֵׁנוּ קְדוֹשׁ יַעֲקֹב רוֹעֵנוּ רוֹעֵה יִשְׂרָאֵל הַמֶּלֶךְ הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב לְכָל שֶׁבְּכָל יוֹם וְיוֹם הוּא הֶטִּיב הוּא מֵטִיב הוּא יֵיטִיב לָנוּ הַמֶּלֶךְ הַחַי הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב אֵל אֱמֶת דַּיַּן אֱמֶת שׁוֹפֵט בְּצֶדֶק לוֹקֵחַ נְפָשׁוֹת בְּמִשְׁפַּט שַׁלִּיט בְּעוֹלָמוֹ לַעֲשׂוֹת בּוֹ כִּרְצוֹנוֹ כִּי כָל דְּרָכָיו בַּמִּשְׁפָּט וַאֲנַחְנוּ עַמּוֹ וַעֲבָדָיו וּבַכֹּל אֲנַחְנוּ חַיָּבִים לְהוֹדוֹת לוֹ וּלְבָרְכוֹ גּוֹדֵר פְּרָצוֹת יִשְׂרָאֵל הוּא יִגְדֹּר הַפִּרְצָה הַזֹּאת מֵעָלֵינוּ וּמֵעַל אֲבָל זֶה  לְחַיִּים וּלְשָׁלוֹם הוּא גְּמָלׇּנוּ הוּא גָּמְלֶנּוּ הוּא יִגְמְלֵנוּ לָעַד לְחֵן וּלְחֶסֶד וּלְרַחֲמִים וּלְרֶוַח הַצָּלָה וְהַצְלָחָה בְּרָכָה וִישׁוּעָה נֶחָמָה פַּרְנָסָה וְכַלְכָּלָה וְרַחֲמִים וְחַיִּים וְשָׁלוֹם וְכָל טוֹב וּמִכָּל טוֹב לְעוֹלָם אַל יְחַסְּרֶנּוּ

Mékorot / Sources : Choul'han 'Aroukh - Yoré Déa.
Ribbit : Le prêt à intérêt

Les lois de Ribbit concernent de nombreux aspects du quotidien et sont méconnus du public alors que leurs transgressions sont très graves aux yeux de la Torah.